Translate

joi, 16 aprilie 2015

Formele pronumelui personal în cazul Ac




singular

plural


forme
accentuate
forme
neaccentuate
forme
accentuate
forme
neaccentuate
persoana I
(pe) mine
mă, m-
(pe) noi
ne
persoana a II-a
(pe) tine
te
(pe) voi
vă, v-
persoana a III-a
(pe) el, ea
îl, l-, o
(pe) ei, ele
îi, i, le

Pronumele personal îndeplineşte în cazul Ac funcţia de complement şi atribut pronominal.
Formele accentuate ale pronumelui personal în Ac sunt precedate de prepoziţii: cu, de, din, după, fără, în, între, la, lângă, pe, pentru, peste, până, spre, de la, de lângă, pe la, de sub, pe lângă, de pe la, etc.

Pronumele personale în cazul Ac care răspund la întrebările: pe cine?, ce?, penrtu cine?, pentru ce?, de la cine?, de la ce?, unde?, de unde?, pana unde?, când?, de când?, cum?, etc, îndeplinesc funcţia sintactică de complement.

Exemple:
  1. Pe mine nu interesează muzica rock.
  2. M-am lovit la genunchi.
  3. Am ajuns la tine.
  4. Te rog să vii pe la ora şapte.
  5. Vreau să merg cu el la munte.
  6. Am un cadou pentru ea.
  7. Îl văd venind pe stradă.
  8. L-am întâlnit la piaţă.
  9. Aş vrea să o cunosc pe colega ta.
  10. Nu vrei să vii pe la noi?
  11. Te-am rugat să ne ajuţi, dar nu ai vrut.
  12. De la voi am aflat despre tragedie.
  13. rog să faceţi linişte!
  14. V-aş invita la un ceai, dar nu ştiu dacă aveţi timp.
  15. Pe ei îi invit la petrecerea de 8 martie.
  16. I-am felicitat pentru premiul acordat.
  17. Fără ele nu va fi la fel de frumos în excursie.
  18. Le-am pedepsit din cauză că nu şi-au făcut tema.

Pronumele personale în cazul Ac care răspund la întrebările care?, ce fel de? îndeplinesc funcţia sintactică de atribut pronominal.

Exemple:
  1. Ai aşezat florile de la mine pe masa din sufragerie.
  2. Mărţişorul de la tine îmi place mai mult.
  3. Întrebarea despre el/ea m-a deranjat.
  4. Rochiile pentru noi vor fi gata mâine.
  5. Nu ştiu de ce pachetul pentru voi nu a sosit.
  6. Fotografiile de la ei/ele au fost cele mai reuşite.
Model de analiză:

pe mine - pronume personal, formă accentuată, persoana I, numărul singular, caz Ac, funcţia   
                sintactică de complement, precedat de prepoziţia simplă pe


îl - pronume personal, formă neaccentuată, persoana a III-a , gen masculin, numărul singular, caz   
     Ac, funcţia sintactică de complement

de la tine – pronume personal, formă accentuată, persoana a II-a, numărul singular, caz Ac,
                  funcţia sintactică de atribut pronominal, precedat de prepoziţia compusă de la

pentru voi – pronume personal, formă accentuată, persoana a II-a, numărul plural, caz Ac,

                    funcţia sintactică de atribut pronominal, precedat de prepoziţia simplă pentru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu