Translate

joi, 16 aprilie 2015

Formele pronumelui personal în cazul D




singular

plural


forme
accentuate
forme neaccentuate
forme
accentuate
forme
neaccentuate
persoana I
mie
îmi,mi
nouă
ne, ni
persoana a II-a
ţie
îţi, ţi
vouă
vă, vi, v-
persoana a III-a
lui, ei
îi, i
lor
le, li

Pronumele personal în cazul D îndeplineşte în propoziţie funcţia sintactică de complement şi răspunde la întrebarea cui?.

Exemple:
  1. Mie nu îmi place să desenez.
  2. Mi se pare că va ploua.
  3. Ţie îţi voi da un cadou neaşteptat.
  4. Aş vrea să-ţi povestesc despre pisica mea.
  5. Lui/ei îi voi acorda o atenţie deosebită.
  6. I se va duce vestea de leneş ce este.
  7. Ei nu-i voi aduce bomboane.
  8. Ne pare bine că soseşte primăvara.
  9. Nouă ni se face foame.
  10. Vouă datorez scuze pentru purtarea urâtă.
  11. Nu vi se face frică de întuneric după tot ce v-am povestit?
  12. Lor le voi da o misiune importantă.
  13. Săracii copii, li se cuvine un trai mai bun!

Model de analiză:

ei – pronume personal, formă accentuată, persoana a III-a, gen feminin, numărul singular, caz D,   
       funcţia sintactică de complement

li – pronume personal, formă neaccentuată, persoana a III-a, gen masculin, numărul plural, caz

      D, funcţia sintactică de complement

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu